کد خبر: 8062
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1395 - 09:07
تعداد بازدید: 3848
صنعت ما:همزمان با آغاز شمارش معکوس افتتاح و بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی که با سال‌ها خون دل خوردن مسئولان و کارکنان صنعت نفت به بار نشسته است، بازار تبلیغات محیطی افتتاح این فازها هم حسابی داغ و پر رونق شده است.
«پارس جنوبی» نیازی به تبلیغ دارد؟/ چند میلیارد هزینه اجاره بیلبورد دادیم!
همزمان با آغاز شمارش معکوس افتتاح و بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی که با سال‌ها خون دل خوردن مسئولان و کارکنان صنعت نفت به بار نشسته است، بازار تبلیغات محیطی افتتاح این فازها هم حسابی داغ و پر رونق شده است.

به گزارش صنعت ما از انرژی نیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا در گفتگویی با روزنامه اعتماد بخشی از  خون دل خوردن‌های خود برای توسعه و بهره برداری فازهای جدید پارس جنوبی را تشریح کرده است، فازهایی که در روزهای سیاه تحریم عملیات اجرایی آنها آغاز شد و در نهایت با پیشرفت‌های بالا و پائین تحویل مدیران صنعت نفت در دولت یازدهم شد.

در طول حدود چهار سال گذشته با وجود مشکلات متعدد تحریم، محدودیت‌های مالی، پرداخت یارانه نقدی و خود تحریمی‌های داخلی اما در نهایت با تدبیر اندیشیده شده فازهای مختلف پارس جنوبی یکی پس از دیگری آماده بهره برداری شدند به طوری‌که در طول دو سال گذشته تاکنون سه فاز 12، 15 و 16 پارس جنوبی با حدود 125 میلیون مترمکعب ظرفیت تولید گاز افتتاح رسمی شدند.

در ادامه این مسیر، هم اکنون پنج فاز جدید پارس جنوبی هم شامل فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی در مجموع با ظرفیت تولید روزانه 150 میلیون مترمکعب گاز طبیعی آماده افتتاح رسمی می‌شوند و این فاز درحالی قرار است که تا چند روز آینده به طور رسمی توسط رئیس جمهوری افتتاح شوند که قطعا برای هر یک درصد پیشرفت و توسعه آنها از شخص وزیر نفت، مدیران شرکت ملی نفت ایران و تا مهندسان و کارگران خون دلها خورده اند.

واقعیت غیر قابل انکار دیگر آن است که در طول سال‌هایی که عملیات ساخت و توسعه این فازها انجام گرفته، صنعت نفت هزینه‌های زیادی را پرداخت کرده از کارگران و مهندسانی که در حین مراحل توسعه کشته و یا مجروح شده اند تا مدیرانی و مسئولانی که ساعت‌ها عمر خود را گذاشتند تا امروز آرزوی دیرینه ایرانی‌ها رنگ واقعیت به خود بگیرد و ایران پس از سال‌ها درجا زدن بالاخره خود را به شریک قطری برساند.

با این وجود به نظر می‌رسد دستاوردهای توسعه پارس جنوبی را نباید صرفا در افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی، میعانات گازی، اتان، گاز مایع و گوگرد جستجو کرد و این روزها پارس جنوبی یک محصول جدید هم عرضه کرده و آن هم «بیلبوردهای تبلیغاتی» است!

این روزها در اکثر معابر، آزادراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر تهران که تردد می‌کنید امکان ندارد که یک بیلبورد افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی پیش روی شما چشم نوازی نکند.

به عبارت دیگر همزمان با آغاز شمارش معکوس افتتاح و بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی که با سال‌ها خون دل خوردن مسئولان و کارکنان صنعت نفت به بار نشسته است، بازار تبلیغات محیطی افتتاح این فازها هم حسابی داغ و پر رونق شده است.

به عبارت دیگر بر اساس یک بدعت نادرست که از دولت نهم تاکنون شکل گرفته مسئولان و دست اندرکاران فازهای پارس جنوبی در آستانه افتتاحیه برای تبلیغ و اطلاع رسانی دست به هر اقدام تبلیغی می‌زنند از پخش تیزرهای گران قیمت تبلیغاتی در رسانه ملی گرفته تا اجاره بیلبوردهای خیابانی که دامنه این بدعت نادرست حالا در رزوهای پایانی اسفند ماه دامن مراسم افتتاحیه پنج فاز جدید پارس جنوبی شامل طرح توسعه فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی را هم گرفته است.

در این بین متولیان تبلیغات محیطی افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، در توجیه این اقدام خود تاکید می‌کنند که به دلیل عدم همکاری رسانه ملی و مغفول ماندن این ظرفیت ملی در انعکاس دستاوردهای ملی و بزرگی همچون فازهای پارس جنوبی مجبور به تن دادن به تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهری شده‌اند.

اما سوالی که درباره این توجیه مطرح می شود آن است که آیا پارس جنوبی که افتتاح هر فاز آن دست کم یک درصد درآمدهای ناخالص ملی کشور را افزایش می‌دهد، پروژه هایی که از محل ارزش تولید محصولات آن هر دقیقه می توان به اندازه ارزش یک سکه طلا برای کشور ارزش و ثروت تولید کرد اصلا نیازی به تبلیغ و نمایش دارند؟

فازهای پارس جنوبی به دلیل بالا بودن اهمیت استراتژیک خود آن قدر اقتصاد و حتی سیاست و روابط بین‌المللی ایران تاثیر گذار هستند که نه تنها مسئولان بلکه حتی مردم عادی هم با آن آشنا هستند و هیچ ضرورتی وجود ندارد که چند میلیارد  هزینه خرج تبلیغاتی شود که نه تنها هیچ اثری در اطلاع رسانی ندارد که حتی می توان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از آنها به عنوان یک ضد تبلیغ مورد استفاده منتقدان غیر منصف قرار بگیرد.

بر این اساس انرژی نیوز به بیژن زنگنه وزیر پاک دست نفت و کسری نوری مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت پیشنهاد می‌کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت اصلاح این بدعت غیر حرفه ای و نادرست اقدام کنند، زیرا پارس جنوبی آن قدر بزرگ و تاثیرگذار هست که نیازی به تبلیغ و مطرح شدن آن در یک بیلبورد خیابانی را ندارد و قطعا این هزینه ها می تواند در مسیر مناسب دیگری مورد استفاده قرار بگیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: