کد خبر: 2183
تاریخ انتشار: 15 فروردين 1395 - 15:01
تعداد بازدید: 2590
صنعت ما: آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با بیان اینکه خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار بانک های ربوی نکند،گفت:
صنعت ما: آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با بیان اینکه خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار بانک های ربوی نکند،گفت: درآمدی که از طریق بانک های ربوی کسب می شود، حرام است. وی  در دیدار استاندار و شهردار قم با بیان اینکه پول و مال به اندازه کشور وجود دارد اما در بانک های ربوی است، اظهار کرد: این بانک ها کمر شکن هستند و خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار آنها نکند.

به گزارش صنعت ما، وی افزود: اگر کسی در یک موسسه ای کار کند که کار و در آمد آن حلال است، در نتیجه حقوقی که از آن موسسه می گیرد نیز حلال است، ولی اگر در موسسه ای که کار آن حرام است مشغول به کار باشد در آمدی که از این طریق بدست می آورد نیز حرام است.

 شخصی که یک کارمند بیچاره ای است و در بانکی که ربویی است کار می کند و از طریق گرفتن سود درآمد کسب می کند حقوقی که آن کارمند از آن بانک می گیرد حلال نیست، چرا که حقوق حلال در برابر کار حلال است.

آیت الله جوادی آملی گفت: خداوند در سوره بقره، ربا را جنگ با خود اعلام کرده است. وی با تاکید بر اینکه هر گونه در آمدی باید از طریق کار کردن و سرمایه گذاری به شیوه مضاربه بدست بیاید، افزود: اگر پول در خدمت کار و تولید قرار بگیرد، برای خیلی از افرادی که بیکار هستند شغل ایجاد می شود.
توضیح عضو شورای فقهی بانک مرکزی در مورد حرام بودن حقوق کارمندان بانک‌ها:

سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه فرمایش آیت‌الله جوادی‌ آملی هشدار به نظام بانکی است گفت: منظور ایشان این نیست که دستمزد کارمندان بانک‌های ایرانی حرام است.

وی  با اشاره به نظر آیت الله جوادی آملی مبنی بر حرام بود دستمزد کارمند بانک ربوی، اظهارداشت: فرمایش ایشان درست است زیرا در اسلام معتقدیم دستمزد حلال تابع کار حلال است. وی افزود: اگر کار حلال باشد، دستمزد حلال می‌شود و اگر کار حرام باشد دستمزد حاصل از آن هم حرام خواهد بود.

 اگر بانک معاملات ربوی انجام دهد، دستمزد کارمند آن بانک هم ربوی است اما آیت الله جوادی آملی نگفتند بانک‌ها ما بانک‌های ربوی هستند بلکه عنوان کردند اگر بانک ربوی باشد، درآمد کارمند هم بانک حرام است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با ذکر مثالی در این باره، گفت: اگر فردی کارگر مغازه مشروب‌فروشی باشد، ممکن است خودش مشروب نخورد و فقط در آنجا کار کند، به دلیل اینکه مشروب فروشی حرام است، دستمزد به دست آمده هم حرام است.

وی با تاکید بر اینکه نباید این مساله خلط شده و اینگونه وانمود شود که نظر ایشان حرام بود درآمد کارمندان بانک‌های کشور است، اظهارداشت: فرمایش ایشان یک هشدار به نظام بانکی است که اگر بانک‌ها معاملات ربوی انجام دهند، دستمزد کارمندان بانک را هم حرام خواهد کرد.پاراف.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: